HÖSTEN 2024

Make USE

Utmaning 2024 Make It Grow Utmaning-2023-Make-History-KLAR-WEBBV.pdfUtmaning 2023 Make IT Last FINAL2Utmaning 2023 Make IT Last FINALUtmaning 2023 Make IT Last FINALUtmaning 2023 Make IT Last FINALEmpty headin

UTMANING OM ATT ANVÄNDA DET VI ODLATEMPTY HEADING

EMPTY HEADINUTMANING 1: INTERNET OF THINGS

Eleverna får lära sig om allt från hållbart mode till bio-bränsle och ekovänliga byggmaterial. Den välkända kocken och författaren Paul Svensson är dessutom engagerad i ett av uppdragen i  – ta chansen att integrera mat och hållbarhet i din undervisning.

Fokus ligger på naturvetenskap, teknik och matematik – men uppdragen går att knyta till många andra olika ämnen.

  • Uppdrag 1: Vad blir det för mat? 
  • Uppdrag 2: Mat för våra sinnen 
  • Uppdrag 3: Historisk mat och beredskap 
  • Uppdrag 4: Jag vill bo i en svamp  
  • Uppdrag 5: Att sluta kretsloppet 
  • Uppdrag 6: Yrkesuppdraget   
 
EXTRA MATERIAL

Här hittar du lärarpresentation och länkar: Extra material – Make Use

Anmälda klasser får ett kit med tillbehör. Det skickas till din skola efter din anmälan tagits emot och registrerats hos oss. OBS. Begränsat antal kit. 

Empty heading

Den första utmaningen ligger till grund för vår andra utmaning Plastslöjd som kommer senare i höst. Med Plastslöjd får ni tillgång till ett färdigt upplägg med videofilmande lektionsintroduktioner och workshops för eleverna. Projektet är initierat av Håll Sverige Rent och Waves of Change och drivs av Tekniska museet.  gVad b

TEMA KOMMANDE TERMINER

Utmaning 2024 Make It Grow Utmaning-2023-Make-History-KLAR-WEBBV.pdfUtmaning 2023 Make IT Last FINAL2Utmaning 2023 Make IT Last FINALUtmaning 2023 Make IT Last FINALUtmaning 2023 Make IT Last FINALEmpty headin

Varje termin släpper vi en utmaning med en nytt tema. Varje utmaning innehåller sedan 5-7 olika uppdrag som klassen och du får lösa tillsammans.  

  • Våren 2025 –  Re:Make Space. Rymden
  • Hösten 2025 –  Matematik. Problemlösning och matematik på Mot nya höjders vis

Empty heading

Den första utmaningen ligger till grund för vår andra utmaning Plastslöjd som kommer senare i höst. Med Plastslöjd får ni tillgång till ett färdigt upplägg med videofilmande lektionsintroduktioner och workshops för eleverna. Projektet är initierat av Håll Sverige Rent och Waves of Change och drivs av Tekniska museet.  

Alla utmaningar sedan starten 2014.

Utmaning 2024 Make It Grow Utmaning-2023-Make-History-KLAR-WEBBV.pdfUtmaning 2023 Make IT Last FINAL2Utmaning 2023 Make IT Last FINALUtmaning 2023 Make IT Last FINALUtmaning 2023 Make IT Last FINALEmpty headin

Ladda ner utmaningen om växtkraft: Make It Grow, PDF 3 MB

I utmaningen Make It Grow ingår sju olika uppdrag som eleverna kan jobba med. 

  • Uppdrag 1: Koll på kol – Odla majs och utforska jorden med hjälp av NASA
  • Uppdrag 2: Odla utan jord – Eleverna får testa hydroponisk odling
  • Uppdrag 3: Svamparnas dolda värld – Odla svamp i en burk
  • Uppdrag 4: Smarta växthus –  Bygg och programmera ett växthus  
  • Uppdrag 5: Ett hemligt universum – Jämför jord och räkna maskar
  • Uppdrag 6: Filippa – kossan i Vederslöv  – Hjälp till på en regenerativ gård  
  • Uppdrag 7: Yrkeskunskap  – Vilka yrkesroller behövs nu och i framtiden?

EXTRA MATERIAL

Empty heading

Den första utmaningen ligger till grund för vår andra utmaning Plastslöjd som kommer senare i höst. Med Plastslöjd får ni tillgång till ett färdigt upplägg med videofilmande lektionsintroduktioner och workshops för eleverna. Projektet är initierat av Håll Sverige Rent och Waves of Change och drivs av Tekniska museet.  

Ladda ner utmaningen om genteknik: Make History, PDF 14 MB

Terminens utmaning har handlat om genteknik och DNA. Totalt 7 olika uppdrag:

  • Uppdrag 1: Bygg DNA – Pärla DNA-armband och vika DNA-origami 
  • Uppdrag 2: Livets kod – Översätt DNA-information till protein
  • Uppdrag 3: Se ditt DNA – Gör halsband med ditt egna DNA
  • Uppdrag 4: Designa en organism –  Skapa en organism och bestäm dess egenskaper 
  • Uppdrag 5: Escape room – Hjälp en forskare i ett digitalt escape room
  • Uppdrag 6: Genteknik och etik  – Ta ställning i framtidsfrågor 
  • Uppdrag 7: Yrkeskunskap  – Koppla genteknik till olika yrken

EXTRA MATERIAL

OBS! Alla anmälda klasser får ett kit med tillbehör. Det skickas till din skola efter din anmälan tagits emot och registrerats hos oss.

Anmäl din klass här!

Ladda ner utmaningen om vatten: Make IT Last, PDF 14 MB

Terminens  utmaning  har handlat om vatten. Totalt 6 olika uppdrag:

  • Uppdrag 1: Hur mår vattnet – Eleverna undersöker vattenkvaliteten i sin närmiljö
  • Uppdrag 2: Vattenrening – Eleverna renar vatten på olika sätt
  • Uppdrag 3: Våtmarker – Eleverna skapar sin egen våtmark
  • Uppdrag 4: Smart bevattning – Eleverna kodar ett smart bevattningssystem
  • Uppdrag 5: Virtuellt vatten – Eleverna skapar digitala berättelser om hållbara produkter
  • Uppdrag 6: Yrkeskunskap – Eleverna utforskar yrken som jobbar med vatten
Extra material:

Ladda ner utmaning 1: Plats för plast?

Terminens första utmaning ”Plats för plast?” handlar om plast som material. Varför finns det plast? Vad är bra och vad är dåligt med plast? Hur började det – och vad händer nu?

Ladda ner utmaning 2: Plastslöjd

I terminens andra utmaning får klassen testa på plastslöjd – du får tillgång till videofilmade lektionsintroduktioner och workshops för dina elever.

Viktiga bilagor:

Ladda ner utmaning 1: Internet of Things

Vi lever i en uppkopplad värld som blir allt mer teknikintensiv och komplex. I utmaningen tar vi reda på mer om de nätverk och system som vi har byggt upp.

Ladda ner utmaning 2: Artificiell intelligens 

Låt dina elever ta klivet in ett revolutionerande område inom tekniken. Ett område där människan med hjälp av kraftfulla datorer försöker efterlikna mänsklig intelligens, för att skapa artificiell intelligens – AI.

Viktiga bilagor:

Människan kan idag färdas både långt och länge, över öppet hav och i luften. Hur är det möjligt? Upptäck fantastiska transporter och djupdyk i tekniken och fysikens värld med utmaningarna i Make IT Work.

Ladda ner utmaning 1: Kraft och rörelse
Experimentera om jordens dragningskraft, acceleration, bygg en automata och mycket mer!

Ladda ner utmaning 2: Nätverk och system
Häng med och experimentera på en resa lååångt borta… testa bland annat att bygga en helikopter och upptäck mycket märkliga organismer.

Viktiga bilagor:
När du ska presentera utmaningen för klassen – använd det färdiga presentationsmaterialet som är direkt kopplat till utmaningen.

Ladda ner presentationsmaterial för utmaning 1

Ladda ner presentationsmaterial för utmaning 2

 Film att visa för klassen:

Varje termin har vi ambassadörer som hjälper oss att berätta om konceptet och inspirera lärare och elever. Just nu kan du möta William Bergman som är 16 år och brinner för teknik. Han har till exempel byggt en egen självkörande liten bil, en (nästan) fungerande handdator och en sorteringsmaskin! Med nyfikenhet och glädje tar sig William an våra utmaningar och filmar när han utforskar de olika experimenten. Länk till Williams film 

Extra: Låt dina elever rösta!

Ska vi försöka lösa våra problem och bo på kvar på jorden – eller flytta vidare till Mars? När dina elever har genomfört utmaningarna är det dags för dem att få tycka till.
Omröstningen hittar du här

Ladda ner utmaning 1: Under våren 2021 kommer vi att arbeta med två utmaningar som handlar om skog och innovation. I den första utmaningen ”Trolla med trä och andra material” handlar det om förädling, förbättring och förändring. Genom temat går en röd tråd om människans innovativa förmåga.

Ladda ner utmaning 2: Vårens andra utmaning heter ”Människans pussel”. Den handlar om jordens skogar och om de hot som finns, men framför allt om vad vi måste och kan göra för att jorden ska bli hel igen.

Viktiga bilagor:


Extra utmaning:


Filmer att visa för klassen:

  • Nyfiken på Makerlådan? Länk till film
  • Möt vår nya ambassadör William! I filmen visar han metodiskt hur man kan bygga en högtalare av innehållet i Makerlådan. Länk till film

Ladda ner utmaning 1: Den första utmaningen handlar om skogen generellt, förutsättningen för liv och hur klimat och  skog hänger ihop. Bland annat får ni testa att få något att växa – graffiti style!

Ladda ner utmaning 2: Den andra utmaningen handlar om sambandet mellan hälsa och skog. Det är faktiskt bevisat att vi mår bra av att vistas i skogen! Samtidigt får ni möjlighet att lösa ett verkligt samhällsproblem med Ung Företagsamhet. Det är dags att upptäcka er entreprenöriella sida – bara fantasin sätter gränser!

Skog på recept! Ta del av Ung Företagsamhets utmaning genom att logga in på ditt UF-konto. Har du inget konto registrerar du ett snabbt och enkelt här! Du får bland annat ta del av lärarhandledning, elevhandledning och en företagsfilm att visa för klassen.

Ladda ner utmaning 3: Den tredje utmaningen handlar om ekologi, hållbarhet och biologisk mångfald. Experimentera med smarta mönster och frön, skapa kaosmönster med suminigashi och lös binas bostadsbrist. Nu sätter vi fullt fokus på framtiden!

Ladda ner utmaning 4: Den fjärde utmaningen handlar om skogen som råvara och hur vi människor använder skogens resurser – vad den ger oss! Vilka produkter tar vi ut från skogen idag? Vad använder vi dem till? Utan skogen och vår omsorg om den, skulle vi inte ha den välfärd och standard som vi har i Sverige idag.

Vi har även filmat en genomgång av utmaningen, där vi diskuterar utmaningen och gör ett experiment med färg och träfiber. Se filmen här

Filmer att visa för klassen:

  • Vår ambassadör Heidi Andersson har testat att färga träfiber och räkna årsringar, som är en del av utmaning 4. Länk till filmen
  • Se även vår engagerade elev William i Gävleborg som experimenterar med att färga träfiber med hjälp av kaffe. Länk till filmen
  • William prövar också att bygga en alldeles egen kolmila. Länk till filmen
  • Alasdair Skelton är föreståndare för Bolincentret för Klimatforskning och professor i geokemi och petrologi vid Institutionen för geologiska vetenskaper, Stockholms universitet. I den här filmen berättar Alasdair Skelton om klimatförändringar och vad vi kan göra för att stoppa den. Länk till filmen
  • Vi som jobbar med Maker Tour – Mot nya höjder går igenom den fjärde utmaningen ”Allt vad skogen ger” och experimenterar även med färg och träfiber. Länk till filmen

Ladda ner rymdutmaningar 1–3

Utmaning 1: Den första rymdutmaningen börjar med att eleverna skjuter upp en raket. Med några enkla experiment kommer de att förstå hur krafterna verkar i en raketmotor. Utmaningen avslutas med att eleverna arbetar med planeterna i vårt solsystem för att kunna sätta upp dem i vad vi kallar för en rymdpromenad.

Utmaning 2: Den andra utmaningen handlar om det tyngdlösa livet i rymden. Hur lever man? Vad äter man? Hur dricker man? Hur får man kontroll på sina muskler i tyngdlöshet?

Utmaning 3: Nu är det dags att landa! Eleverna kommer få göra experiment som handlar om landning och att sätta upp en bas på månen. Utmaningen handlar också om att förstå varför månens yta ser ut som den gör, att bygga en rymdbas, att träna på att kommunicera mellan rymdbas och markkontroll så att inget kan missförstås.

Ladda ner rymdutmaningar 4–6

Utmaning 4: Vi fortsätter äventyret i rymden och styr vår farkost mot Mars! I denna utmaning får eleverna testa på att räkna ut sträckor med hjälp av spännande matematik och samtidigt förstå varför det är så viktigt med precision. Hur orienterar man sig i rymden? Kan det verkligen vara så att det går bakåt för Mars?

Utmaning 5: Vi befinner oss på en lång och äventyrlig resa uppe bland stjärnorna och för att kunna orientera sig i rymden spelar just stjärnorna en viktig roll. I den femte rymdutmaningen får ni testa på att stjärnhoppa och lära er mer om nebulosor och galaxer och mycket, mycket mer!

Utmaning 6: I terminens sista utmaning får ni testa på problem som astronauterna kan tänkas möta på Mars och experimentera med lösningar. Astronauterna behöver ofta vistas i flera månader på Mars i väntan på att förhållandet mellan jorden och Mars ska hamna i rätt läge så att resan blir så kort som möjligt. Därför måste astronauterna anpassa sig till att leva på Mars. Inte precis någon semestervistelse!

Ladda ner alla ljusutmaningar

Utmaning 1: I den första utmaningen, Strålande ljus, får din klass experimentera med några fenomen för att upptäcka och förstå några av ljusets egenskaper.

Utmaning 2: I den andra utmaningen, Strålande vetskap, får din klass bland annat skapa en konstruktion som gör ljus till el.

Utmaning 3: I denna utmaning kommer dina elever få uppleva hur strålning tolkas av deras synsinne. Kom ihåg: Det du ser är kanske inte är vad andra ser.

Ladda ner flödesutmaningar 1-3

Utmaning 1: Den här utmaningen handlar om att överföra information, det vill säga kommunikation. I den första utmaningen – Flöde av tecken – inleder vi med en övning för att förstå kryptering. Därefter ska vi tillverka en morseapparat och prova att telegrafera enkla ord.

Utmaning 2: I den här utmaningen ska klassen arbeta med olika typer av transporter – flöden av materia – och lösa problem med transportvägar. Vi kommer att se att det också kan finnas fler lösningar till ett visst problem, så låt eleverna diskutera sina idéer och testa dem ihop med de andra i sina grupper.

Utmaning 3: Här får du en inblick hur livet som forskare kan vara och hur viktigt det är att ibland våga möta nya utmaningar med vänner som kanske inte alltid tänker precis som du.

Ladda ner flödesutmaningar 4–6

Utmaning 4: Vatten – ett livsnödvändigt ämne som vi använder varje dag. I vårens första utmaning ska vi titta på närmare på vattnets egenskaper som spänner över flera kunskapsområden. Vi undrar ju också, kan man verkligen skapa ett regn i en burk?

Utmaning 5: Med grundläggande kunskap om vattnets egenskaper ska vi nu experimentera och konstruera med den sorts teknik som vi människor använder för att utnyttja dessa egenskaper i vår vardag.

Utmaning 6: Vatten är livsviktigt för allt liv. Hur stor del av jorden är täckt med vatten? Det ska ni undersöka i aktiviteten “Meteoriten”. Men en del av jorden täcks av is. Isen påverkas av jordens allt varmare klimat och ni skall undersöka vilken effekt det har på havsytans nivå när isarna smälter.

Ladda ner smakutmaningar

Utmaning 1: I den första utmaningen om mat tillagar vi dagens första mål – frukost! Här kan du se en film när Morgan Giraud från PM & Vänner tillagar tre av recepten i frukostutmaningen.

Utmaning 2, del 1: I den andra utmaningen är det dags för lunch. Receptet är säsongsanpassat efter våren. Här kan du se en film när Morgan Giraud från PM & Vänner vårlunchen.

Utmaning 2, del 2: På hösten finns det knappast något bättre än att ta tillvara alla de svampar som poppar upp ur jorden. I denna lunchutmaning ska vi göra en av Italiens mest kända rätter, nämligen en krämig risotto signerad Morgan Giraud från PM & Vänner.

Utmaning 3: Efter frukost och lunch är det äntligen dags för dessert. Med hjälp av PM & Vänner får vi lära oss att det går att göra en dessert utan vanligt socker som faktiskt blir väldigt, väldigt god. Här kan du se en film när desserten tillagas.

Ladda ner alla rörelseutmaningar

Utmaning 1: I utmaningen lär vi känna våra egna kroppar på ett lättförståeligt och roligt sätt. Ni kommer att få testa några av våra fantastiska kroppars funktioner, som hjärtat och nervimpulser. Visste ni till exempel att lungors storlekar varierar stort mellan olika människor? I utmaningen får ni mäta och testa lungvolymer.

Utmaning 2: I utmaning två på temat Make IT Move ska vi använda kroppen och undersöka balans, precision, hastighet och friktion. Utmaningen passar bra att gör utomhus eller i en idrottshall och vi ser gärna att ni involverar idrottsläraren. I utmaningen kopplar vi samman idrott med naturvetenskap och teknik.

Ladda ner alla ljudutmaningar

Utmaning 1: Höstens första utmaning Make sound happen handlar om hörsel, rytm och ljud. Vi ställer oss frågan vad som är ljud och vad som är oljud? Maker från i våras är fortfarande en viktig del av utmaningarna och eleverna ska uppmuntras att träna upp sin kreativitet. Utmaningen består bland annat av att konstruera en rytm och bygga en mobilförstärkare.

Utmaning 2: I den andra utmaningen ska vi skapa ljud och undersöka ljudvågor. I olika experiment kommer vi se prov på hur ljudvågor kan visa sig, exempelvis genom att bygga en ljudprojektor.

Utmaning 3: I den tredje utmaningen kommer du kommer bland annat få undersöka hur hjärnan tolkar och minns ljud och testa experiment om hur ljud kan lagras.

Ladda ner alla makerutmaningar

Utmaning 1: Utmaningens första del är döpt till Make art happen. Som namnet tyder på så är det dags att skapa konst. Fram med all er kreativitet, uppfinningsrikedom och nyfikenhet!

Utmaning 2: I den andra utmaningen undersöker vi ljus i olika former. Vi fortsätter att arbeta med språkutveckling och såklart är det viktigt att låta eleverna vara kreativa. Med hjälp av hemmagjord elektriskt ledande lera, Playdoh, skapar vi fantasifulla skulpturer och med enkla kopplingar kan vi få dem att lysa. Även i den här utmaningen hamnar vi i gränslandet mellan konst, naturvetenskap och teknik.

Utmaning 3: I den sista utmaning ska vi få saker att röra sig – make move happen. Vi arbetar med papper och papp, testar pappersflygplan och bygger en fungerande videoprojektor av kartong. Den numera traditionella programmeringsuppgiften handlar denna gång om villkorssatser, som används när man på förhand inte vet exakt vilken situation som programmet ska hantera.

Ladda ner alla rymdutmaningar

Utmaning 1: I den första utmaningen bygger vi en raket och skjuter upp den mot rymden.

Utmaning 2, del 1: Astronauterna har nu kommit till rymdstationen när de upptäcker att sändaren har gått sönder. De kan inte längre prata med markkontrollen – sina kollegor som är kvar på jorden – endast höra vad de säger. Undersök kommunikationens betydelse med tekniska hjälpmedel.

Utmaning 2, del 2: Astronauterna har nu kommit till rymdstationen när de upptäcker att sändaren har gått sönder. De kan inte längre prata med markkontrollen – sina kollegor som är kvar på jorden – endast höra vad de säger. Undersök kommunikationens betydelse utan tekniska hjälpmedel.

Utmaning 3: I den tredje utmaningen lär eleverna känna vårt solsystem; de lär sig om planeterna och skapar skalenliga modeller av dem.

Utmaning 4: I denna utmaning använder eleverna sig av stjärnorna och månen för att se hur jorden rör sig tillsammans med sin satellit – månen. Vi lär oss också att hitta rätt på himlavalvet och letar efter de synliga planeterna Venus, Mars, Jupiter och Saturnus.

Utmaning 5: Om man plötsligt kunde stanna den internationella rymdstationen (ISS) skulle den falla nästan lika snabbt som en sten faller hos oss på jorden. Vad är det som gör att ISS inte faller? Hur fungerar tyngdlöshet och fritt fall?

Utmaning 6: Det är dags för eleverna att plocka fram sin kreativa ådra! Vi blickar in i framtiden där astronauter på månen har blivit strandsatta 150 km från en rymdbas. Vad behövs för att ta sig till rymdbasen? Vi funderar också över hur vi kan ta tillvara på och vidareutveckla teknik för rymdresor till vårt liv på jorden. Eleverna får dessutom testa att ta de första stegen i produktutvecklingscykeln.

Utmaning 7: Rymdresor karakteriseras av en lååång händelsekedja vars delar måste fungera perfekt i tur och ordning. Det kräver minutiös planering och massor av tester och simuleringar. I denna utmaning får eleverna testa på att själva skapa en händelsekedja genom att planera, testa, analysera, modifiera, testa igen och så vidare.

Utmaning 8: Nu är det dags att landa den raket som dina elever sköt upp. Till denna utmaning finns även en extra uppgift som handlar om att räkna ut hur mycket din konstruktion kostar och via ditt lokala Swedbankkontor kolla om du får lån till det.